PUBLICITAT EN VERS

En diverses ocasions, els versos d’alguns poetes s’han escoltat versionats en cançons. Víctor Manuel i Ana Belén, o Radio Futura van posar melodia a La muralla, de Nicolás Guillén, i Anabel Lee, d’Edgar Alan Poe, respectivament.

No obstant, però, un altre mitjà de difusió com és la publicitat audiovisual també ha recorregut a la poesia com a reclam de consum.

ANUNCI AMB SABOR A MACHADO
A finals dels anys 90, la marca d’olis Carbonell va emetre una campanya publicitària que retia homenatge a Antonio Machado. En el vídeo comercial apareixen ciutadans corrents de diversos indrets del món, els quals s’alternen recitant els versos del poema Olivares.

El missatge que Carbonell va transmetre amb aquesta incursió literària reivindica l’oli d’oliva com a aliment universal.

FLAMENC AL SO DE GARCÍA LORCA
Tan universal com l’oli és la cervesa. Una empresa tan insigne en aquest sector com és Cruzcampo va fer servir la poesia d’esquer en el seu espot del 2004. En aquest cas, la cervesera es va decantar per Federico García Lorca.

L’audiovisual publicitari mostra un jove a la terrassa d’un bar amb un llibre de poemes del poeta granadí damunt la taula. I com no podia ser de cap altra manera, una copa de cervesa Cruzcampo al costat.

En passar pel seu davant una noia guapa, el jove en qüestió li recita la composició que comença per: “En la mañana verde, quería ser corazón”.

Tot seguit entra en escena el bailaor Antonio Canales per acabar l’anunci amb un toc flamenc, fusionant així literatura amb dansa.

SI REPSOL ÉS COMPETICIÓ
L’hivern del 2007, Repsol va difondre una campanya publicitària basada en el poema If (el “si” condicional que encapçala cadascuna de les estrofes), de Rudyard Kipling, autor d’El llibre de la selva.

El concepte visual és una successió d’imatges fixes de les competicions motoritzades (Moto GP, Trial Indoor i el ral·li Dakar) en què la petroliera està implicada com a patrocinador d’equips.

Les instantànies il·lustren metafòricament els versos del Premi Nobel declamats per una veu en off, tot evocant la glòria i amargor de l’alta competició.

La combinació d’imatges impactants i poesia èpica, sumat a una música de cor de fons atorga un to solemne al conjunt. El missatge implícit és que els esports a motor serveixen a Repsol de banc de proves per millorar els seus productes.

ACRÒSTICS ESCUMOSOS
Hi ha un recurs en poesia anomenat “acròstic”. Consisteix en construir frases o versos de tal manera que les lletres inicials de cada paraula formen un mot o nom.
Aquesta figura retòrica va quedar palesa en l’anunci de cert fabricant de cervesa.
A l’espot es mostren personatges tan estrafolaris com el d’un llenyataire, un jugador de futbol amb una melena, o un don Juan esperpèntic.

Al vídeo comercial hi apareixen tres acròstics musicalitzats, un per cada personatge:
“Amigo Mío, Solo Tú Encuentras Leña”; “Amigo Mio, Si Te Echaras Laca”, i “Amigo Mio, Siempre Te Encuentro Ligando”.

Si heu aïllat visualment les inicials haureu deduït el nom del fabricant en qüestió.

La poesia es compon bàsicament d’evocació, romanticisme i suggestió amb intenció de captivar-nos. Amb aquests vímets, alguns anunciants han provat de conquistar els consumidors potencials mitjançant la publicitat en vers.

Cap de redacció d’Èxit21 i autor del llibre "La Barcelona que et falta" (de la col·lecció Talents de la FCSD). “Crec que Èxit21 pot ser important per la societat perquè d’aquesta manera ens donem a conèixer les persones amb discapacitat intel·lectual i és una manera de donar la nostra veu. Per a mi Èxit21 és important per poder plasmar les meves inquietuds i per poder compartir el meu punt de vista sobre el món”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *