El Barri Gòtic de Barcelona allotja temples monumentals com la catedral o les basíliques de Santa Maria del Pi o de la Mercè. No obstant, però, els atractius de Ciutat Vella no es limiten a la seva arquitectura gòtica. Museus tan heterogenis com el de Cera, l’Eròtic o el Fun Museum són un al·licient afegit.
El districte primigeni de Barcelona també tenen cabuda les Belles Arts (dibuix i pintura). Els retrats i caricatures realitzats pels artistes apostats al tram inferior de la Rambla així ho demostren. Les obres al carbó o pastel són un reclam com a “souvenir” per als vianants de la via més transitada de la Ciutat Comtal. Altres il·lustracions artístiques estan repartides per diversos espais tancats del districte. Les sales Parés o Ciutat7, o la galeria Villa del Arte en són el millor exemple.
BALUARD DEL MODERNISME PICTÒRIC
Inaugurada el 1877 (va néixer el 1840 com a botiga de material per a les Belles Arts) i situada al carrer Petritxol, en els seus orígens, la sala Parés va ser un baluard de l’art del Modernisme pictòric. El recinte va ser creat per Joan Baptista Parés, el retrat del qual es troba exposat al Museu Nacional de Catalunya (MNAC). Inicialment, la sala Parés va servir de base d’exposicions per als olis de Santiago Rusiñol o Ramon Casas. En dècades posteriors, l’espai dedicat a les Belles Arts va lluir obres d’artistes com Joaquim Mir o el mateix Salvador Dalí.
La superfície útil està distribuïda en dos nivells, amb una sala annexa a la planta inferior. Al llarg de la seva història, la sala Parés ha evolucionat per adaptar-se als diferents estils artístics, com els paisatges urbans o obres més abstractes.
COLORS MOLT VIUS
Al numero 7 del carrer de la Ciutat s’ubica la sala Ciutat7, on l’artista plàstica Lara Kaló exposa els seus quadres. Sobre les teles, els traços acolorits defineixen rostres humans, els quals traspuen una expressivitat intensa. Les obres de Kaló s’han arribat a exhibir fins i tot al vestíbul de l’edifici que alberga la sala Ciutat7 (es troba al fons de la planta baixa). La superfície sobre la qual estan pintats els singulars retrats és tan blanca com les parets de les quals pengen. Això accentua la vivesa dels colors de les cares així com el traç de les pinzellades que les dibuixen.
La galeria està tancada alguns diumenges, però amb els llums encesos, la qual cosa permet contemplar les pintures a través la porta envidriada. D’altres, ni tan sols és possible accedir al vestíbul, atès que la porta principal de l’edifici està tancada.
PETIT MUSEU, GRANS OBRES
A prop de la plaça del Pi, al carrer de la Palla (té dues sucursals més al carrer de la Tapineria i el passeig de Gràcia) s’emplaça la galeria Villa del Arte. L’interior acull de manera temporal obres d’art de diverses disciplines. Des d’escultures abstractes realitzades en fusta (Ingravidesa Sculpture Alliance) o amb objectes quotidians vells simulant animals, fins a retrats en els més variats estils.
De les parets de Villa del Arte han penjat quadres pintats per artistes com Christian Lieverse o Françoise Nielly. L’estil del pintor francès està en la línia del de Lara Kaló.
Les obres d’Alea Pinar du Pre tenen la particularitat de reproduir olis clàssic com “Les tres Gràcies” de Rubens pintats sobre paper de rebosteria. Aquesta superfície confereix al resultat un efecte hologràfic.
SOBRE TELA I SOBRE MAHONS
Actualment, a la sala del carrer de la Palla estan exposats quatre quadres pintats en acrílic per Conse Andechaga. Amb un hiperrealisme digne d’Antonio López, les teles retraten cares cobertes de trossos de plàstic, paper d’alumini o d’embolcall daurat.
El pintor basc també va homenatjar Makha Diop (1958-2020), artista d’origen senegalès. Diop es va fer famós a la dècada de 1980 per guanyar-se la vida dibuixant amb sorra a la Rambla. La seva imatge està immortalitzada en un retrat de grans dimensions. Ocupa la superfície de la paret mitjanera adjacent a les facultats de Filosofia i de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona (carrer de les Ramelleres). La col•lecció pictòrica d’Andechaga comprèn una rèplica en tela del retrat mural de Makha Diop, incloent el senyal de “prohibit aparcar” situat al davant.
ÀPATS AMB REGUST BOHEMI
Les obres pictòriques que atresora el districte més antic de Barcelona no tan sols es troben en sales o galeries d’exposicions. Tot passejant pel carrer d’en Gignàs un es pot trobar amb el restaurant Agut, fundat per Agustí Agut el 1924. Com si d’un museu es tractés, de les parets del menjador pengen diversos quadres. En els inicis, a l’històric establiment, els clients bohemis que no podien pagar els àpats amb diners ho feien amb el seu art.
Ja estiguis assegut en una taula amb estovalles o dret, a Ciutat Vella pots admirar l’art pictòric en les seves més variades expressions. Als recintes esmentats cal afegir la flamant Port Gallery, al carrer Josep Anselm Clavé, 13. I és que el Gòtic és un barri que també es gaudeix en pintura.
Cap de redacció d’Èxit21 i autor del llibre "La Barcelona que et falta" (de la col·lecció Talents de la FCSD). “Crec que Èxit21 pot ser important per la societat perquè d’aquesta manera ens donem a conèixer les persones amb discapacitat intel·lectual i és una manera de donar la nostra veu. Per a mi Èxit21 és important per poder plasmar les meves inquietuds i per poder compartir el meu punt de vista sobre el món”.